Excursie vispassage Doesburg

Dinsdag, 7 mei 2024 (19:00)

Vispassage Doesburg

Doesburg, een echte Hanzestad sinds 1200.

De sluis en stuw in de pittoreske stad verbindt de Gelderse IJssel met de Oude IJssel. Een unieke situatie, want nergens in Nederland kruisen 2 rivieren elkaar met een gemiddeld hoogteverschil van 5 m.
De stuw houdt het water van de Oude IJssel op peil en de sluis bedient de scheepvaart.<br><br>Noodzakelijk voor de mens, maar voor de vissen vormde de sluis en stuw een belemmering. Met de komst van de vispassage kunnen vissen zonder obstakels vanaf de Gelderse IJssel het hele stroomgebied van de Oude IJssel tot in Duitsland bereiken om daar nieuwe paaigebieden te vinden en zich voort te planten.

Op Dinsdag 7 mei 2024 krijgen 20 leden van onze vereniging de mogelijkheid deze vispassage te bezoeken.

De rondleiding begint zeer waarschijnlijk om 19.00.

Verzamelen bij de vispassage.

Ben je geinteresserd opgeven bij Gerrit