Vliegbinden

In het bindseizoen (september t/m juni) zijn er clubavonden. Deze clubavonden zijn op dinsdagavond en worden elke 14 dagen gehouden.
In de regel zijn de meeste clubavonden ook bindavonden. Er zijn echter avonden waar het binden vervangen wordt door een lezing of andere bijzondere activiteit zoals een jaarvergadering.

Zie in de agenda welke dagen in het geheel voor het binden zijn gereserveerd.

Tijdens deze clubavonden geven ervaren vliegbinders van de vereniging bindcursussen aan beginners;
krijgen gevorderde vliegbinders instructie in speciale patronen van collega vliegbinders;
komen landelijk bekende vliegbinders op uitnodiging “voorbinden”;
kan er “vrij” gebonden worden.

Vaak wordt er van te voren, via systemen als Whatsapp gecommuniceerd, over de te binden vliegen en de benodigdheden.

Bindinstructie in Duiven op de nieuwe locatie in het clubgebouw van Ons Genoegen (Giesbeek)

Bindkaarten: Voor de gevorderde vliegbinder is een systeem van “bindkaarten” ontwikkeld. Een bindkaart is een door de vereniging ontwikkeld pakket dat een handleiding en in een aantal gevallen zelfs de materialen bevat om een aantal specifieke poldervliegen te binden. Beschikbaar zijn o.a.: polderhaft; emerger; black sedge; mug; black gnat; hawthorn fly; miertje; soldier beetle ...

Er zijn ook een aantal bindvoorbeelden aanwezig. Zie voorbeeld vliegen.