Vliegvissen: meer dan een hobby

Je sluipt langs heldere weteringen en ondiepe poldersloten, je kijkt met je polaroid zonnebril ‘door’het water. Je ontdekt prachtige vissen, op je eigen ‘hotspots’, en je kunt die vissen ‘op zicht’ vangen!

Je gaat modern, ‘Light’ vissen! Je beweegt langs het water, je bent lekker mobiel, je vist op plekken waar je met de vaste stok nooit kunt komen, en alles wat je nodig hebt zit aan en in je vliegvisjasje.

Je besluipt die grote rietvoorn, en met een elegante worp van de vliegenhengel leg je hem een zelfgemaakte, droge kunstvlieg voor zijn neus. En als je die voorn de vlieg ziet binnenslurpen, hef je je hengel, en dan heb je een prachtige ‘rooie rijer’ gevangen!

Snoeken met de vliegenhengel kan ook. Als je er een weet te zitten, of vermoedt waar hij ligt, dan strip je een zelfgemaakte streamer langs die plek, en in een beetje helder water zie je de snoek komen; je voelt de aanbeet tot in het handvat, automatisch zet je de haak en dan, dan zie je de snoek uit het water springen: een ‘Taildancing Pike’; of een ‘Electric Boogie Esox’!

Zomeravonden aan de rivier hebben iets magisch; bij weinig scheepvaart wordt het water helder. Je laat een kleine streamer tussen de kribben over de zandbodem dansen, en staat dan plotseling in het halfduister een bonkende snoekbaars te drillen.

Even naar de rivier op een mooie zomerdag, even stroomnaden observeren, of er wat gebeurt. Een kolk, er springen tientallen kleine visjes uit het water: dat betekent roofvis! Met een snelle, gerichte worp laat je een klein streamertje op de plaats des onheils landen, je stript razendsnel binnen, en even later dril je dynamiet!! een roofblei!! Of een felgekleurde baars

Er is avontuur op amper een paar uur rijden van Nederland, tussen de heuvels van de Eifel of het Sauerland. Je vist in een bruisende bergbeek, je geniet van de natuur, je laat een drijvende (droge) kunstvlieg over het stromende water dansen; er is een plonsje, een kring, de vlieg is weg, je trekt je lijn strak en vangt een prachtige wilde vis: een

forel, een vlagzalm of een kopvoorn. Je ziet de gouden flanken van een barbeel diep in het water opflitsen, er komt een ree aan het water, je luistert naar een roffelende specht, en je verbaast je over het gedrag van een waterspreeuw. Je snurkt er in een pensionnetje, en ’s avonds met je beste vismaten eet je een reuzenschnitzel, je drinkt er een lekker Duits biertje bij, en uiteraard staat er (vlieg)-visserslatijn op het programma.

Mooie, sterke vissen vangen met een zelfgebonden vlieg geeft een extra dimensie aan het vliegvissen. Van september t/m juni, op de dinsdagavonden (om de week), houdt VVV Last Hope een clubavond. Dan zijn er cursussen in vliegbinden, worden er lezingen gegeven over mooie visstekken en vliegvistechnieken, en worden er door nationale ‘cracks” bindtechnieken gedemonstreerd. De vereniging organiseert ook gezamenlijke vistrips, geeft een werpcursus voor beginners en sluit het bindseizoen af met een BBQ bij een mooie forellenvijver.

Vliegvissen is een ontzettend leuke hobby. En de mogelijkheden om het te doen, in ons eigen land of daarbuiten, zijn legio. Vliegvisvereniging “Last Hope” is een gezellige, “no nonsense” vereniging van gewone mensen met een gezamenlijke, boeiende hobby.

WELKOM OP DE WEBSITE VAN VLIEGVISVERENIGING LAST HOPE